Spyker kondigde maandag aan samen met Youngman auto’s te gaan ontwikkelen op
basis van het concept Saab Phoenix, dat Youngman van Saab overnam op het
moment dat het Zweedse bedrijf nog werd geleid door Spykertopman Victor
Muller.
De koper van Saab, National Electric Vehicle Sweden, gaf in een reactie op de
deal echter aan dat de transactie met Saab volgens haar inclusief het
Phoenixplatform is, aldus de krant.
Volgens Muller staat echter buiten kijf dat Youngman de rechten heeft gekocht.
Hij heeft die verkoop zelf afgerond, zei hij tegen het FD.
Spyker en Youngman kondigden maandag twee nieuwe samenwerkingsverbanden aan.
Een daarvan richt zich op de ontwikkeling van de nieuwe ‘super-SUV’ Spyker
D8. Youngman investeert 25 miljoen euro in die samenwerking, waarin het een
belang van 75 procent krijgt.
Topman Victor Muller van Spyker verwacht dat de exclusieve terreinwagen eind
2014 op de markt kan worden gebracht. Hij voorziet een sterke vraag naar dit
type auto vanuit opkomende economieën en de Verenigde Staten. Volgens hem
moet de SUV de totale productie van Spyker tot minstens 1000 auto’s per jaar
kunnen verhogen.
Saab Phoenix
De ambities van beide bedrijven reiken echter verder. Met een andere joint
venture willen zij aan de slag gaan met een erfenis uit het Saabverleden van
Spyker, het concept Saab Phoenix. Youngman kocht in 2011 de rechten op de
ontwerpen voor die nieuwe auto. Op basis daarvan willen Spyker en Youngman
een hele lijn nieuwe, dure auto's gaan ontwerpen. In deze samenwerking
krijgt Youngman een belang van 80 procent, tegen 20 procent voor Spyker.
De introductie van deze auto's vindt volgens Muller ,,niet voor eind 2015''
plaats. ,,Ten tijde van Saab was nog ongeveer 6 maanden nodig voor de
ontwikkeling van de auto's. Maar dat was in een volledig operationeel
bedrijf. Dat moeten we nu heropbouwen. De technologie is er, maar de mensen
zijn er nog niet'', legde hij uit.
Nieuwe auto's
Voor de ontwikkeling van de nieuwe auto's zijn nog ,,honderden miljoenen
euro's'' nodig, stelde Muller. Volgens hem is Youngman bereid voor die
middelen te zorgen.
Naast de samenwerkingsverbanden steekt Youngman, dat pogingen om Saab te
redden vorig jaar gedwarsboomd zag door grootaandeelhouder General Motors,
10 miljoen euro in Spyker Cars zelf. In ruil daarvoor krijgen de Chinezen
een belang van 29,9 procent in het bedrijf.
,,Dit is de beste oplossing in een trieste situatie'', zei Muller met het oog
op de nieuwe investering en de ondergang van Saab. ,,We hebben nooit gewild
dat het zo zou lopen, maar nu maken we er het beste van.''
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl